|
Marie Haisová,
Informatorium, 4.12.2002
|
|
|
Marie Haisová, 4.12.2002
Skryté kamery ve švédských mateřských školách ukázaly, že již malí
chlapci a dívenky nemají stejné postavení např. při obsluhování
u stolu. Jak by takové pozorování dopadlo právě ve vaší MŠ?
Začátkem září zahájil ministr práce a sociálních věcí projekt zaměřený
na prosazování a zajištění rovnosti žen a mužů. Hlavním výsledkem
projektu bude návrh na vytvoření institucionálního mechanismu pro
zajištění rovnosti žen a mužů. Partnerem České republiky je v tomto
projektu Švédsko - členská země EU, která je často uváděná jako
země stojící v popředí v oblasti rovnosti žen a mužů.
Při setkání s paní Asklöfovou, koordinátorkou projektu ze švédského
Národního úřadu pro zaměstnanost, jsem musela zodpovídat řadu otázek.
Například, proč se české ženy nesnaží o větší účast na společenském
dění, proč nevstupují ve větší míře do politiky. Mým vysvětlením
bylo, že jde zřejmě o nedostatek sebevědomí, nedostatek času a celkové
společenské klima, na kterém se nemalou měrou podílejí reklamy a
ženské časopisy, které spoluvytvářejí modely chování. Shodly jsme
se, že taková situace, jakou lze najít v severských zemích, je unikátní
i na jiných místech Evropy.
"Gender" otázky
Zmínila jsem středoevropský projekt ekologických mateřských škol
Archa 21, který Agentura Gaia koordinuje v České republice. Začal
průzkumem situace v Čechách, v Německu a v Polsku. Dotazník (vložený
v Informatoriu 3-8 č. 6/2002 - pozn. red.) byl zaměřen zejména na
vnější podmínky v mateřských školách, jako jsou otázky k pedagogické
výchově v oblasti životního prostředí a praktické aspekty výchovy
v této oblasti. Z naší strany jsme k otázce, jakou roli hrají při
výchově dětí tematické okruhy, jako jsou např. "vzájemné vztahy
v přírodě", "spotřební chování", "výživa",
"náboženství", dodali "gender otázky". Pro termín
"gender" neexistuje český ekvivalent, a tak otazník, který
byl u tohoto slova ve vyplněném dotazníku, se týká neporozumění
termínu. Nicméně téma jako takové je otazníkem samo o sobě, jak
při pečlivějším pozorování vyjde najevo.
|
|
|
|
Marie
Haisová, Informatorium, 4.12.2002
|
|
|
Stejný metr?
Od paní Asklöfové jsem se dozvěděla, že ve Švédsku se vede dlouhodobý
dialog o rovnosti příležitostí a jejích důsledcích na stav společnosti.
V mateřských školách prováděli pozorování i poté, co byl pedagogický
tým vyškolen a přesvědčen o tom, že se v jejich zařízení měří chlapcům
i dívkám stejným metrem. Nicméně skryté kamery vypověděly o něčem
jiném. Při jídle sedávali chlapci a dívky pohromadě. Jídlo bylo
uprostřed a každý se obsluhoval sám. Nainstalovaná kamera však prozradila,
že jídlo "distribuovala" děvčátka, a to zcela samozřejmě,
či na základě mimoslovní komunikace. Stačil malý náznak. Na základě
tohoto zjištění rozdělili v pokusné školce chlapce a dívky k samostatným
stolkům, aby se najedli odděleně. Zatímco dívenky se v klidu podělily
o společné jídlo, u chlapeckých stolků vypukla bitevní vřava o společné
sousto. Po napomenutí a poučení se chlapci uklidnili a začali si
říkat kamarádům v sousedství o jídlo. Jaké bylo jejich překvapení,
když obsluha nefungovala a jídlo samo na talíř nepřicházelo. Poté,
co byli přítomnými dospělými poučeni, že je potřeba poprosit, všímat
si, aby se dostalo na všechny, vyhovět prosbě kamaráda, se konečně
najedli. Dívkám se dostalo poučení, aby se nebály projevit a byly
průbojnější. Vzpomněla jsem, že v českých mateřských školách se
jídlo servíruje přidělené na talířích. Podobně tomu bývá i v rodinách.
A tak chlapečkové a holčičky vyrůstají obsluhováni, bez možnosti
vnesení osobního požadavku, bez možnosti učit se vzájemným vztahům
při této základní sebeobsluze. Chlapci nemají příležitost slušně
požádat o to, co chtějí, a posloužit druhým, kteří o obsluhu žádají.
A tak rostou, až vyrostou v dospělé muže, kteří se dříve či později
osvobodí od matčiny péče a jejího automatického servisu. Zpravidla
přejdou do podobného systému v partnerském vztahu a koloběh pokračuje
ve vztahu k jejich dětem. Na společenské rovině pak vidíme dospělé
muže, nejviditelněji na politických postech, kteří se sice nevrhají
s bitevní vřavou na talíř s potravou, ale dělají totéž na politické
scéně, kde se cílem jejich boje stávají mocenské posty, zdroje informací
a peněz.
Změna začíná v MŠ
Společnost je na tento způsob chování zvyklá. A tak jsem moc zvědavá,
co se za těch šest set tisíc eur, které Evropská unie do projektu
vložila, v Čechách změní. Na závěr bych ráda poděkovala mateřským
školám, které v projektu Archa 21 poslaly vyplněný dotazník. V současné
době se ještě provádí sběr informací v Polsku a v Německu, po jejich
vyhodnocení dáme prostřednictvím Informatoria 3-8 vědět výsledek.
Nicméně, máte-li ve své mateřské škole nějaké postřehy z oblasti
zmiňovaného "gender", prosím, neváhejte a napište nám.
Marie Haisová, Informatorium, 4.12.2002
|
|
|
|